Prachtig Cambodja en nog mooier Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne - WaarBenJij.nu Prachtig Cambodja en nog mooier Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne - WaarBenJij.nu

Prachtig Cambodja en nog mooier Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

20 December 2014 | Vietnam, Hanoi

Het is al even geleden dat ik weer een verhaaltje heb geschreven! Ik heb het niet echt bijgehouden dus ga mn geheugen weer even opfrissen. Af en toe weet je niet eens meer wanneer je waar was en hoe lang. Welke dag het is moet ik steeds weer opzoeken, hier maakt het ook helemaal niet uit wat voor dag het is, tijdens deze reis is het elke dag weekend! Ik lig momenteel in de bus van Sapa naar Hanoi, in het noorden van Vietnam.. onder de dekens met een dikke trui, sjaal en handschoenen want het is hier koud! Het uitzicht dat ik heb is magisch mooi.. uitkijkend op valleien van rijstvelden midden in de bergen. Ben heel Vietnam al doorgereisd, van zuid naar noord. Niet te omschrijven hoe bijzonder mooi het hier is, maar dat komt later in de volgende blog!

Terug naar Cambodja! Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Wat gaat de tijd toch onwijs snel. Sihanoukville was gewoon genieten genieten genieten! Eindelijk even niets en alleen maar op een strandbedje liggen en genieten van de zon, het helderblauwe water, cocktails en massages. Sight seeing in de gruwelijke hitte zonder af te koelen in een zwembad of zee is vermoeiend en kost je echt energie. Ik mag niet klagen haha maar dan snak je wel even naar wat rust! Honeylyn kwam ook die kant op dus hebben we samen deze paar dagen doorgebracht. Gezellig en scheelt in de kosten want een beetje een fijne schone kamer is niet goedkoop aan t strand! Ik had een heerlijk guesthouse uitgekozen gerund door een lieve franse familie, 20 meter van een rustig en prachtig mooi strand, Otres beach. Aan t strand is rust alleen wel wat lastig als je alle verkopers de aandacht moet geven. Vrouwtjes die je hele lichaam willen epileren met een touwtje. Ze beginnen de stoppeltjes op je benen al weg te halen zonder dat je dit überhaupt wilt. "You have boyfriend?" Ik: "no". "because you have legs like this" (1mm stoppel haha), "if I take away, tonight you have boyfriend". Haha mooi. Aangezien er steeds een ander vrouwtje kwam en de helft al gedaan was dacht ik ach ja dan maak het maar af ook. Scheelt weer de komende dagen! De eerste dag is daar mn aandacht naartoe gegaan en was ik een paar zelfgemaakte armbanden rijker.

De dag erna met Honeylyn de boot gepakt naar tropisch eiland Koh Rong. Het idee was naar een idyllisch plekje te gaan, één en al rust. Het eiland was echt prachtig met parelwit zand, turquoise water, rondlopende waterbuffalos en kilometers jungle direct aan het strand. Expeditie Robinson-achtig! Helaas werd het idyllische 'verpest' door feestende backpackers met een hoop herrie... ik hou ook wel van een feestje maar had me het eiland iets anders voorgesteld. We besloten om de hoofdprijs te betalen voor een bungalow op het strand om het gevoel 1x meegemaakt te hebben. Echt letterlijk 10 meter van het strand! De volgende ochtend werd ik wakker van de geluiden uit de jungle en de golven van de zee. Het was nog muisstil verder dus ben op het strand gaan zitten kijkend naar het rustige water.. dit was wat ik me van het eiland had voorgesteld! Na een paar uurtjes strand zonder strandbedjes en tussen de zandvliegen misten we wel weer ons paradijsje in Otres beach dus hebben we de boot weer terug gepakt naar t vaste land. Wat een luxeproblemen zeg! Helaas regende het op ons laatste dagje Otres beach.. dan maar even afsluiten met een massage en een manicure bij onze favoriete vrouwtjes!

Tijd om weer verder te gaan naar de laatste stad in Cambodja,: Phnom Penh. Ook de hoofdstad van Cambodja. Voor het eerst heb ik niets te vertellen over de busrit, deze was prima! Alleen dat de weg de drukste en gevaarlijkste van Cambodja was en de chauffeur als een wecko reed, dat zijn we wel gewend. Een vriendin van Honeylyn: Jess, zouden we daar ontmoeten dus ze wachtte al op ons in het hotel. We werden in een 2 persoonskamer gedumpt met een matras op de grond (wat niet eens paste en dubbel lag) en Honeylyn vond t prima daar te gaan liggen dus tsja wat jij wilt dacht ik.. ik had de prijzen opgezocht op internet en ze waren ons gewoon gruwelijk aan t afzetten. De meiden durfden niets te zeggen maar ik dacht echt ja de groeten het gaat mij om het principe, dus heb er in ieder geval ontbijt bij geëist. De nacht erna heb ik een 3 persoons kamer geëist en we kregen een luxe familiekamer haha! Als die meiden het niet durven dan maar alleen t voortouw nemen.

De eerste dag spraken we een prijs af voor de tuk tuk en lieten ons naar de killing fields (Choeung Ek) rijden. Dit is slechts één van de vele killing fields (massagraven) in Cambodja, waar minimaal 20.000 mensen zijn omgebracht. Het bezoek was heftig en verdrietig om te horen wat zich daar tussen 1975-1979 heeft afgespeeld. Gevangenen (onschuldige mensen) van Tuol Sleng Gevangenis (S 21) werden per truck hier naar toe gebracht en vermoord. Om kogels te sparen sloegen de Rode Khmer baby's dood door ze tegen de killing tree aan te slaan met hun hoofd voor het oog van de moeders. Ouderen vermoorden ze door hun hoofden met de achterkant van allerlei voorwerpen in te slaan. Ze moorden hele families uit als reden dat ze nooit wraak zouden kunnen nemen.... De schedels van veel mensen worden daar ten toon gesteld.. Nog veel meer gruwelijkheden zijn er verteld, ademloos en vol afgrijs heb ik staan luisteren, echt verschrikkelijk wat daar gebeurd is. Daarna zijn we doorgereden naar de Tuol Sleng Gevangenis, waar verhalen verteld werden door overlevenden en wat voor gruwelijkheden daar gebeurd zijn. Ook daar werd ik er onpasselijk van want de foto's lieten alles zien, zo verschrikkelijk. Na deze heftige dag besloten we niets meer te ondernemen.

De dag erna ging Honeylyn shoppen dus besloten Jess en ik de stad te gaan bekijken. We zijn naar wat tempels geweest en het paleis van de koning bezichtigd. Dit was wel erg mooi!! De dag afgesloten met een heerlijke voetmassage en de nageltjes weer laten lakken. Heerlijk om je zo te laten vertroetelen. Aangezien ik nog nooit Indiaas eten heb geproefd en de meiden zeiden dat ik dit echt eens moest proeven, hebben we een Indiaas restaurant opgezocht. Inderdaad dit was heerlijk en ook lekker even wat anders dan noodles! De dag erna was de laatste dag van Honeylyn dus hebben we haar uitgezwaaid en zijn Jess en ik naar de central market gegaan. Eigenlijk was het ook genoeg zo in deze stad maar ik had met Conny afgesproken met haar samen te reizen richting Vietnam, en dat was een dagje later. Conny hadden Honeylyn en ik ontmoet op de boot naar Battambang en een stukje mee gereisd. Jess moest ook die kant op dus konden we weer met zn drieën. De central market is een super grote overdekte markt waar ze daadwerkelijk alles verkopen. Helaas heb ik geen ruimte in mn backpack om dingen mee te nemen en dus waren we hier al snel weer weg. Echt heel jammer want net als in Laos zijn er zoveel leuke dingen te koop maar dat kun je gewoon niet allemaal meenemen. Na de central market besloten we om op deze laatste dag een full body massage te doen, lekker met olie en even ontspannen. Dit was inderdaad echt heerlijk en gelukkig niet zo heftig als in Laos met die vent die me in mekaar timmerde. Alleen diezelfde avond nog stond mn hele lichaam in de fik, vol rode plekken en jeukte verschrikkelijk. Ik wist het gelijk, allergische reactie van de massageolie. Een helnacht gehad natuurlijk want wat deed het zeer. Ik was best bezorgd dus wilde de volgende ochtend direct door naar de pharmacy. Alleen bij het opstaan stapten we in een grote plas water.. neeeee... Er had iets gelekt waardoor het rondom mijn bed helemaal zeiknat was, diepe plas water. Ik maakte me eigenlijk alleen maar zorgen om mijn eigen gezondheid ookal waren mn paspoort, mn spullen en mn geld zeiknat. Ik ben een ventilator gaan halen voor mn spullen te drogen en alles laten schoonmaken. Direct door naar de pharmacy die me pilletjes heeft gegeven. Hopelijk zouden die aanslaan.. gelukkig na een aantal dagen was het weer weg. Geen massageolie meer dus voor mij!!

Diezelfde dag werden we opgehaald voor de boot naar Chau Doc, een grensplaats in Vietnam in de Mekong Delta. Ik had het eigenlijk wel weer ff gehad met boten maar de tocht zou heel mooi moeten zijn dus wij hop de boot in. Tot mn verassing was de boot bijna leeg... dit had ik nog niet eerder meegemaakt, een priveboot! De reis was prima en de paspoortcontrole in Cambodja en Laos gingen zelfs vlekkeloos en snel, hoe is het mogelijk. Ik keek er alweer tegenop na alle ervaringen in Laos en Cambodja. Aan t einde van de middag kwamen we in het donker aan in Vietnam, Chau Doc. Ik was in shock. Het was zoooo anders en de letters van de taal kun je niet lezen en er staat niets in het Engels, dus het oogt nog vreemder. Er stormden gelijk al tig mannetjes op ons af: motorbike motorbike? Pfffff ff acclimatiseren lukte dus echt niet. Aangezien Conny erge haast had om in het volgende plaatsje Can Tho te komen aangezien ze 2 dagen later al naar huis zou gaan, wilde ze perse direct door. Ik en Jess hadden alle tijd dus vonden t eigenlijk fijner om een hotel te zoeken en bij daglicht weer door te reizen. Een travel agent daar zoeken voor een volgende bus is gewoon onmogelijk omdat je niet weet waar je bent en geen enkele Vietnamees kunt vertrouwen op de plekken waar je gedropt wordt maar tegelijkertijd weer zo afhankelijk van ze bent. Ook spreken ze geen Engels, dit maakt het echt moeilijk erachter te komen waar je heen moet. Het botste een beetje tussen mij en Conny omdat ze zo dr zin doordrukte. Tegen mn gevoel in toch maar achterop een motorbike gestapt, dat mannetje zou ons wel bij de bus brengen. Onderweg wel de meest bizarre dingen gezien op de weg! Ongelofelijk ze vervoeren alles op de scooter, allerlei dieren, dood of levend, balken van 4 meter breed, en complete families. Alleen ging dit ritje zo tegen mn gevoel in toen we ergens in de middle of nowhere, buiten de stad, stopten met die drie mannen. Ik werd echt chagrijnig en stond op het punt naar een hotel te gaan want t voelde gewoon niet goed. Mannetjes weer discussiëren met elkaar, schijnbaar zou er een bus komen die ons wel naar Can Tho kon brengen. Ineens was 1 mannetje weg en kwam 10 minuten later weer terug met bustickets die niet te lezen waren dus je raad het al. Ik ging niets betalen, de groeten. Het was inmiddels half 7 en hadden er alweer 7 uur reizen opzitten. En wonderbaarlijk genoeg kwam er toch een busje die ons naar de grote bus kon brengen. Hoe ze dat allemaal regelen geen idee, maar t werkte. Er zat een super lief vrouwtje in de bus die ons zojuist gekochte busticket wilde vertalen en vertelde de prijs. Dit was natuurlijk de helft dan wat t mannetje ons vroeg! Met behulp van dit lieve vrouwtje hebben ze ons niet kunnen afzetten en hebben we t mannetje netjes betaald wat het gekost heeft. Woedend dat ie werd op dat vrouwtje!! Ff later kwamen we aan bij de grote bus die ons inderdaad in 4 uurtjes naar Can tho ging brengen. Dit was natuurlijk weer op de achterbank en dit keer met keiharde vietnamese muziek en cabaret. Moe en hongerig kwamen we rond 23 uur aan bij het busstation. Conny wilde weer haar zin doordrukken en in een homestay gaan slapen. Die moesten we dan nog gaan zoeken. Het enige dat ik wilde was een schoon bedje. Ik had van tevoren een hotel uitgezocht dus wilde daar gewoon heen, of ze nou meeging of niet. Ik vond het niet leuk hoe het eerder was gegaan en heb me totaal niet veilig gevoeld dus ging niet nog eens met dr mee omdat ze zo'n haast had. Jess was het ook wel zat dus wilde ook alleen maar een fijne kamer. Conny had wel door dat het onzin was dus ging mee. Taxi genomen die ons netjes heeft afgezet. Het hotel en de kamer waren geweldig!!! Wat waren we uitgeput en hongerig na bijna 12 uur reizen maar zooo blij met het lekkere bed.

Omdat Conny zo'n haast had ging ze om 5 uur dr bed uit om een tour te doen naar de drijvende markt waar Can Tho om bekend staat. Jess en ik besloten lekker uit te slapen, rustig aan te doen en die tour de dag erna wel te gaan doen! Aangezien we toch n aardig endje uit t centrum zaten vroegen we het meisje van de receptie of ze een lekker restaurant kon aanbevelen. Ze bracht ons naar een lokaal tentje om de hoek waar ze geen menu in het Engels hadden en ook geen Engels spraken. We hebben hen gewoon iets laten klaarmaken en het was mn eerste kennismaking met Vietnamees eten, en dat was geweldig!!!!! Het koste maar 0,50 cent ofzo en ik weet nog steeds niet wat het was maar wat hebben wij gesmuld! Daarna zijn we op de fiets de stad in gegaan wat al een hele uitdaging was haha. Alles rijdt door elkaar en je moet gewoon oversteken anders ben je morsdood. We gingen op zoek naar een travel agent wat nog best lastig was. Uiteindelijk gevonden en een foodtour voor de avond geboekt. 's Middags weer met Conny afgesproken en een lokale markt bezocht. We waren de enige toeristen die daar rondliepen en de meest bizarre dingen gezien op de markt. Allerlei soorten vis en groenten, kikkers en slangen, echt alles wat gek is voor ons was daar te koop. 's Avonds gingen we de foodtour doen wat betekent dat een gids je meeneemt naar allemaal verschillende lokale eettentjes en je de Vietnamese keuken laat proeven. Dit was echt geweldig!!!! I love streetfood!!! Op elke hoek van de straat en om de zoveel meter is er wel weer een ander eettentje wat weer zn eigen specialiteit heeft. Ze zitten hier niet aan tafel maar gewoon op straat op mini krukjes die wij thuis gebruiken als opstapje/keukentrapje. De sfeer is zo leuk tussen alle Vietnamezen en het eten is onbeschrijflijk lekker haha. Op een gegeven moment konden we ook kikker proeven en ik dacht waarom niet? Dat was goed te beunen haha. Ook slang kon ik proeven maar dat heb ik maar over geslagen. Kortom een geslaagde tour en een super gaaf begin van mn reis door Vietnam!!

De dag erna namen we afscheid van Conny en gingen Jess en ik de tour doen door de Mekong Delta. Aangezien de meeste tours worden gedaan vanuit Ho Chi Minh City en dus georganiseerd, was het nogal lastig om een tour te vinden voor ons. Via een of ander mannetje via het hotel konden we aansluiten bij een tour die georganiseerd werd vanuit Saigon (Ho Chi Minh city). We gingen de eerste dag met een boot naar de drijvende markt waar Can Tho bekend om staat. 's Morgens vroeg wordt er op de Mekong delta van alles verkocht en gehandeld. Ik was niet heel erg onder de indruk want ik had kleine bootjes verwacht en geen grote motorboten. Wel bijzonder om te zien hoe dat in zn werk gaat. Bovenop de mast van de boot is te zien wat de boot verkoopt. Onze zingende gids was ook een geval apart haha. Hij vertelde zijn verhaal af en toe zingend en zong ook onzin haha, hij deed het leuk! 's Middags bezochten we nog een rijstboerderij waar we te zien kregen hoe ze rijstpapier maken van rijst. Dit wordt oa gebruikt voor de loempia's!!! Die zijn hier overheerlijk trouwens, thuis zijn ze echt totaal anders!! Bij de ricefarm konden we rat proeven, ook hier heb ik me maar niet aan gewaagd haha. Mannen eten dit met een biertje ernaast! Daarna nog een fruitboerderij bezocht. We werden afgezet in een hotel die in ons special tourpakket hoorde en hoopten maar dat ze ons de volgende dag niet zouden vergeten aangezien we een handgeschreven niets zeggend ticket hadden gekregen. Het telefoonnummer van onze zingende tourguide ontvangen mochten we hem nog nodig hebben, dat was fijn. Zeker dat ik hem zou gaan stalken als ze ons zouden vergeten!! 's Avonds wilden Jess en ik wat gaan eten maar bij de receptie was 'breakfast' het enige woord Engels dat ze spraken. Dat schoot dus weer niet op. Echt bijna niemand spreekt daar Engels, echt vervelend was dat. We werden wel een richting op gestuurd dus zijn beland in een lokaal eettentje. Geen idee wat we daar hebben gegeten, maar het was lekker! Je hoopt toch steeds dat het geen hond of kat is! De rest van de avond maar wat gechilld omdat dit stadje verder echt dood is! Alles gaat al heel vroeg dicht.

De dag erna zaten we klaar om opgehaald te worden door onze nieuwe tourguide om naar My Tho te gaan, een ander stadje in de Mekong Delta. We werden keurig NIET op tijd opgehaald en bezochten die dag een bijenboerderij en een kokos boerderij. Daarna een super toeristisch boottochtje in een long tailboat dat eindigde met tip tip? Pffff daar word je wel gek van met al die toeristische dingen. Uitkijken dat we de handen niet buiten boord staken ivm de krokodillen die daar zwommen! Daarna nog een klein ritje in een kar die een pony voortrok wat ik al onwijs zielig vond, maar oke... We moesten vervolgens ergens plaatsnemen waar we een traditioneel zangoptreden kregen. Ik denk dat de jury van de voice spontaan van hun stoel zouden vallen zo vals! Aan t einde gingen ze weer met een mandje rond voor tips wat ik gewoon helemaal niks vind dat toeristische gedoe. Aan het einde van deze dag ging de bus weer door naar Saigon.. wouwwwww wat een stad!!!! Echt mega groot en druk, wat een indrukken!! Helaas moest ik afscheid nemen van Jess omdat haar reis vanaf dat moment weer ergens anders heen ging.. vanaf dat moment was ik toch weer alleen! Steeds afscheid nemen van mensen waar je mee reist is niet leuk! Maar oke, ik red me wel.. Ho Chi Minh City is crazy!!!!!!

  • 20 December 2014 - 13:57

    Jeroen:

    Mooie verhalen weer, Suus. ;-)
    Geniet ervan daarooooooooo!!

  • 20 December 2014 - 19:28

    Paola:

    Wat een mooi reisverslag.
    Erg leuk om te lezen.
    Veel plezier Suusje.
    groetjes Paol

  • 20 December 2014 - 19:38

    FWim En Bep:

    Fijn om weer wat van je te horen, Suzanne. Dat was al weer een tijdje geleden.
    Wat een ervaringen doe jij op zeg. Prachtig!
    Heel veel liefs. X

  • 21 December 2014 - 10:31

    Conny:

    Geweldig, ik zie het weer helemaal voor me

  • 21 December 2014 - 23:29

    Pap:

    Is weer fantastisch om je verhaal te lezen Suusje! 'T is teveel om alles in een keer te onthouden dus heb t nog maar n keer gelezen allemaal.Geweldig hoor!! X.pap.

  • 22 December 2014 - 21:01

    Theo:

    Wat een reis :-), wat een mooie verhalen.... geniet ervan.....
    Groetjes, Theo

  • 23 December 2014 - 07:27

    Cons:

    Fijne feestdagen al daar.

    groetjes Cons

  • 23 December 2014 - 09:35

    Hans:

    Hoi susan
    Hoi wereldreiziger
    Prettige dagen en kijk uit met vuurwerk want daar is natuurlijk illegaal vuurwerk uit nederland
    Groetjes hans

  • 23 December 2014 - 12:04

    Catrien Rodenburg:

    Wat een mooi verhaal weer,je hebt veel te vertellen als je terug bent.Fijne kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar liefs,knuffel van tante catrien xxxxx

  • 27 December 2014 - 07:52

    Marianne:

    prachtig reisverhaal suus , wat maak jij veel mee , geniet nog een paar weekies he en rust lekker uit ,
    maak er een goed uiteinde van en een goed begin 2015 , dikke knuffel mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 19 Okt. 2014
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 5029

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 15 Januari 2015

Backpacken in Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: